zaterdag 17 januari 2009

Atjar tjampoer/Acar campur

Vandaag had ik niet veel tijd om te koken en daarom hebben we nasi goreng gegeten. Dat is snel klaar en toch altijd erg lekker. Daar eten we natuurlijk altijd nog wel wat bij. Dit keer waren dat de zelfgemaakte gevulde bladerdeegflapjes met krab en garnalen van ML. Toen wij met oudjaar daar waren had ze heel veel bijzonder smakelijke happen klaargemaakt. Voor T. had ze alles glutenvrij gemaakt, echt geweldig vind ik dat altijd. Maar die flapjes waren er best wel veel geworden dus wat over was kreeg hij mee naar huis. Aangezien ik na die avond het idee had dat we de hele week niet meer hoefden te eten en de weegschaal dat ook bevestigde heb ik die flaphapjes maar meteen in de vriezer gestopt. En dat was vandaag reuze handig want ze waren heerlijk als bijgerecht bij de nasi goreng. Toch eens proberen of ik het recept van haar kan loskrijgen.



Wat we ook altijd bij de nasi eten is atjar tjampoer. Of eigenlijk moet ik acar campur schrijven volgens de moderne Indonesische spelling. Het is al ik weet niet hoe lang zo dat tj een c geworden is, de oe een u en de j een y maar ik hou me meestal toch aan de ouderwetse spelling. Uiteindelijk hanteert Conimex die toch ook nog nietwaar? 
De atjar die wij eten komt echter niet van Conimex maar die maak ik altijd zelf. Dat is eigenlijk heel gemakkelijk en op zich niet heel veel werk. Het is voornamelijk het snijwerk van de groenten dat veel tijd vraagt.

In principe ga ik uit van een kilo schoongemaakte groenten waarbij ik altijd witte kool of spitskool gebruik en dan tenminste 3 van de volgende soorten: snij- of sperciebonen, wortel, paprika, bloemkool, taugé, komkommer.
De laatste keer heb ik 400 gram witte kool gebruikt, 300 gram taugé, 200 gram winterwortel, 1 rode paprika en 1 komkommer.
en verder nog:
2 fijngesneden uien
knoflook naar smaak
sambal oelek naar smaak
1 afgestreken dessertlepel laos
1 afgestreken dessertlepel djahé
1-2 afgestreken dessertlepels koenjit
4-5 geraspte kemirienoten
2 dessertlepels gele mosterd
3 eetlepels suiker
azijn (in totaal heb ik er 1,2 liter vocht bij gedaan en dat was half azijn half water)

Maak de groenten schoon en snijd ze klein.
Houd groente die korter moet koken zoals bijv. bloemkool, komkommer en taugé apart van de groente die langer moet zoals bijv. de kool en de boontjes.
Fruit de ui en de uitgeperste knoflook in wat olie. Voeg dan de sambal oelek, laos, djahé, koenjit en de kemirienoten toe. Even mee laten bakken. Dan het vuur uit en even apart houden.
Kook de groente niet al te gaar in half azijn, half water. Ze moeten goed onderstaan. Voeg de kortkokende groente iets later toe want het is het lekkerst als alle groente iets knapperig zijn.
Proef even of het zuur genoeg is (evt. wat water of azijn erbij doen) en daarna of het zoet-zuur genoeg is (evt. iets suiker toevoegen).
Nu de mosterd toevoegen en het gebakken ui/kruidenmengsel. Roer het goed door en laten nog even kort koken.
In schone potten scheppen en laten afkoelen.
Voor gebruik 1-2 dagen laten intrekken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten