maandag 23 februari 2009

Preistamppot


Mijn ouders waren fervente carnavalvierders en tijdens die dagen had mijn moeder dan ook geen tijd (en puf) om uitgebreid te koken. Ze maakte altijd een flinke pan tomatensoep, een grote schaal jachtschotel of stamppot en er waren volop worstebroodjes op voorraad om het hele gezin een paar dagen te kunnen voeden.
Ik vier geen carnaval meer maar een lekkere stamppot gaat er toch wel in. Gisteren heb ik daarom preistamppot gemaakt. Lekker met spekjes en kaas en dan hoeft er wat mij betreft niets meer bij.
Mijn Oudste at mee, de hoeveelheden zijn dus voor 3 personen.

1 kilo prei
1 kilo aardappels
2 ons gerookt spek aan een stuk
2 ons extra belegen of oude kaas
1 flinke ui
1 glas witte wijn
melk
boter
peper

Snijd de prei in ringen en was ze zeer goed tot al het zand eruit is. Schil de aardappels en snijd in stukken.
Pel de ui en snijd in grove snippers. Snijd de kaas in kleine blokjes en het spek in smalle reepjes.
Kook de aardappels gaar en giet ze af. Bak ondertussen de ui en de spekreepjes een paar minuten in een klein beetje olie in een hapjespan of iets dergelijks. Doe er de preiringen bij en laat ze even meebakken. Voeg nu de wijn toe en wat peper uit de molen. Leg een deksel op de pan en laat het geheel op een laag pitje een minuut of 10 stoven totdat de prei gaar is.
Maak van de aardappels met de melk en wat boter puree. Doe de puree in porties bij de prei in de hapjespan en voeg vervolgens de kaasblokjes toe. Schep het telkens goed door. Breng de stamppot eventueel op smaak met wat peper.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten