dinsdag 26 januari 2010

Erwtensoep





Vorige week maandag heb ik eindelijk een grote pan erwtensoep gemaakt. Man en dochter waren in haar appartement aan het werk en ik had het rijk alleen. Ik heb heerlijk de hele middag staan koken en ondertussen ook de snert gemaakt. Dit keer volgens het recept van mijn moeder. Zij gebruikte alleen spliterwten in de soep terwijl mijn schoonmoeder bijvoorbeeld ook hele erwten erdoor doet. Normaal gesproken vind ik dat ook wel lekker maar dan had ik zondagavond de erwten in de week moeten zetten en dat had ik dus niet gedaan. Mijn moeder gebruikte altijd een hamschijf als vlees en mijn schoonmoeder krabbetjes. Volgens mij heeft echt iedereen zijn eigen recept voor erwtensoep en kun je er nu niet één meer aanwijzen dat het 'originele' zou zijn. Bij mij wisselt het ook nog wel eens maar wat ik wel altijd hetzelfde houd is de verhouding vlees:erwten en die is bij mij 1:1. Voor de rest varieer ik gewoon wat. Maar goed, hieronder het recept dat ik vorige week heb gebruikt. Dit keer geen hamschijf omdat de slager die niet meer of nog niet had maar krabbetjes.

750 gram krabbetjes
750 gram spliterwten
2 preien, in ringen
1 halve selderijknol, geschild en in dobbelsteentjes
1 flinke winterpeen in dobbelsteentjes
4 aardappels, in dobbelsteentjes
1 gv slagersrookworst, in plakjes
peper

Leg het vlees in een grote soeppan en doe er zoveel water in dat het net onderstaat. (Als je hele erwten in de soep gaat gebruiken dan week je die de avond ervoor en dan leg je het vlees in het weekwater op de erwten.) Laat het geheel aan de kook komen en schep eventueel schuim eraf. Doe de rest van de ingrediënten behalve de rookworst erbij en laat het geheel pruttelen totdat alles goed gaar is. Regelmatig roeren anders brandt de soep aan. Haal het vlees eruit en snijd het in kleine stukken. Doe het vlees terug in de pan. Voeg dan de worst toe en laat het geheel nog een twintig minuten op een zeer zacht pitje staan. Proef de soep en maak hem op smaak af met versgemalen peper.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten