zondag 28 februari 2010

Cataplana met chorizo, vis, garnalen en groente





Vandaag eindelijk eens een heerlijk rustige dag gehad. Eerst uitgeslapen vanmorgen en toen heb ik nog lekker even liggen lezen. Toen op mijn gemak opgestaan en de rest van de dag maar een beetje in huis gerommeld. Muziekje erbij, zalig! Om een uur of vijf ben ik eens aan mijn eten begonnen. Vandaag heb ik een cataplanarecept van mijn vriendin ML gemaakt. Wel iets aangepast maar daar zijn recepten voor toch? Ziji gebruikt oa. kipfilet in het recept maar dat had ik niet meer in huis en in de supermarkt lag alleen nog maar plofkip dus daarom heb ik de kip vandaag vervangen door wat vis en de twee(!) eetlepels tabasco door wat cayennepeper. Verder bakt zij alles vooraf maar ik mik alles gewoon rauw in de cataplana. Dat gaat perfect en is een stuk minder werk. Ik heb voor twee dagen gekookt dus de onderstaande hoeveelheden zijn voor 4 personen.

200 gram chorizo (die van Stegeman is glutenvrij)
300 gram gepelde garnalen (vandaag had ik gekookte maar beter is het om rauwe te gebruiken)
250 gram vis (ik had kabeljauw)
1 groene paprika
1 rode paprika
2 uien
3 bosuitjes (die had ik nog liggen maar ze stonden niet in het recept)
4 teentjes knoflook
1 blik tomatenblokjes
1 klein blikje tomatenpuree
100 ml droge witte wijn
1 eetlepel citroensap
cayennepeper naar smaak
1 eetlepel bieslook
3 eetlepels peterselie
1 laurierblaadje
olijfolie

Snijd de chorizo in kleine blokjes en de vis in hapklare stukken. Was de paprika's en snijd ze in blokjes. Pel de uien en snijd ze in de lengte in vieren. Snijd de kwarten in dunne schijfjes zodat je kwart ringen krijgt. Snijd de bosuitjes in ringetjes. Pel de tenen knoflook. Doe de chorizo, vis, garnalen, paprika's, bosuitjes en uien in de cataplana. Vervolgens de inhoud van het blik tomatenstukjes, de tomatenpuree erbij en de knoflook erover uitpersen. Giet de wijn en wat olijfolie in de cataplane en strooi de cayennepeper, bieslook en de peterselie erover. Breek het laurierblad doormidden en doe de helften in de pan. Roer het geheel voorzichtig door en sluit de cataplana. Zet de pan op een matig vuur en laat alles in een kwartiertje gaar worden.
Wij hebben er rijst bij gegeten. Hieronder de foto van het gerecht voordat de cataplana dichtging en boven dit recept een foto na het openen. Je kunt zien hoeveel vocht er nog uit vis en groenten komt. Het was heel lekker trouwens, ik zou haast vergeten het te vermelden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten