donderdag 11 februari 2010

Linzensoep

Ik krijg logé´s, uit het buitenland. De een komt per vliegtuig en de ander met de trein. En ze komen allebei op een tijd binnen waarop ik, als ik dan nog niet gegeten heb, inmiddels flauwgevallen ben van de honger. De een moet glutenvrij eten en de ander is streng vegetarisch. Alles bij elkaar vraagt dit gewoon maar om één  ding: een lekkere goed gevulde vegetarische linzensoep die iedereen gewoon kan eten zodra het hem of haar uitkomt. Linzensoep maak ik bijna nooit klaar. Ik ben er zelf dol op maar T. associeert linzen nog steeds met de 'makrobiotische geitenwollensokkenkeukenterreur' zoals hij die meermalen heeft ondervonden toen hij, heel lang geleden, in studentenhuizen woonde. Oftewel, hij eet het niet. Niet alleen geen linzensoep maar helemaal geen linzen. Ik kan praten als Brugman maar hij vertikt het. Tja, dan niet. Ik eet ook geen koolraap tenslotte. Maar goed, de linzensoep. Voor een grote pan heb ik het volgende gebruikt:

2 grof gesnipperde uien
2 rode paprika's in stukjes gesneden
2 teentjes knoflook uit de knijper
2 grote of 3 kleine aardappels, geschild en in blokjes gesneden
1/4 knolselderij, geschild en in blokjes gesneden
2 niet al te grote stelen prei, in halve ringen gesneden
250 gram rode linzen
1 blik tomatenblokjes
2 glutenvrije groentebouillonblokken (ik heb die van Knorr gebruikt)
(cayenne)peper naar smaak

Doe wat olijfolie in een grote pan en doe daar telkens wat groente in. Even bakken, goed roeren en zo doorgaan totdat alle groenten in de pan zitten. Vervolgens doe je de bouillonblokken in de pan en giet er een liter kokend water bij. Nu voeg je de linzen en de inhoud van het blik tomatenblokjes toe en laat alles op een zacht vuurtje gaar worden. Maak de soep op smaak af met (cayenne)peper.
Erg lekker met de glutenvrije ciabatta's van Schär.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten