woensdag 17 maart 2010

Jeugdsentiment I: Elleboogjesmacaroni

Toen ik een klein kind was werd er in Nederland nog maar zeer weinig pasta gegeten. De eerste keer dat wij thuis macaroni aten kan ik me nog goed herinneren. Heerlijk vond ik het. Mijn moeder maakte dat, zoals heel veel anderen in die tijd, heel simpel klaar: uien fruiten. gesnipperde ham erbij, een blikje tomatenpuree en op smaak brengen met Aromat. Verder klutste ze dan twee eitjes en die werden in een hete pan met wat boter tot kruimels gebakken en door de macaroni geroerd. Elleboogjes koken en alles door elkaar husselen en met wat augurken serveren. Wij vonden dat destijds heerlijk, het was nieuw. Later aten we ook spaghetti en dat maakte ze met gehakt, tomatenpuree, uien en wortel. Ook zalig. Toen T. en ik op kamers woonden aten we ook veel macaroni. Lekker goedkoop en dat was in die tijd een eerste vereiste. Maar inmiddels maakte ik mijn macaroni al wel iets anders dan die eerste macaroni van mijn moeder.
Toen T. glutenvrij moest gaan eten was er eigenlijk alleen maar fusilli te krijgen. Later kwam Schär met andere vormen zoals penne en pipette maar geen elleboogjes. Verder ook nooit gezocht want T. vond Schär veruit het beste merk als het om pasta ging. Afgelopen zaterdag zijn we naar de glutenvrije markkt in het Evoluon geweest. Veel dingen geproefd en gekocht, oa. ook elleboogjesmacaroni van Semper. Gisteren hebben we het gegeten. Met de saus zoals ik die in het studentenhuis altijd maakte met worstvlees. Tegenwoordig gebruik ik dan biologische rundersaucijzen terwijl ik vroeger zeer goedkope verse worst gebruikte maar goed. Het was ouderwets lekker en daar gaat het om. Voor 4 personen heb ik het volgende gebruikt:

400 gram rundersaucijzen (maar gewone verse worst kan dus ook)
2 uien, grof gesnipperd
knoflook uit de knijper naar smaak
2 kleine blikjes tomatenpuree
1 blikje macedonische groenten  (ik had die van Bonduelle)
eventueel 1 glas witte wijn
peper
basilicum
peterselie

Haal het worstvlees uit de worst. Fruit de uien en de knoflook in wat olijfolie totdat de ui begint te kleuren. Doe er dan het worstvlees bij en bak het met behulp van een vork rul. Doe er dan de peper, basilicum, peterselie en tomatenpuree bij en roer goed door. Vervolgens mik je de inhoud van het blik groenten (dus met nat) in de pan en eventueel de wijn. Roer het door en laat even pruttelen. Kook ondertussen 400 gram elleboogjes volgens de aanwijzingen op de verpakking. Giet de pasta af en roer de elleboogjes door de saus.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten