donderdag 15 april 2010

Glutenvrij gevuld stokbrood





Door een foutje bij een levering heb ik nu ineens 6 pakken met Schär baguettes in huis. Dat zijn 12 stokbroden die op de een of andere manier toch (snel) opgegeten moeten worden. We gaan binnenkort aan de kaasfondue met zijn allen maar dan zijn ze natuurlijk nog niet alle 12 op. Daarom besloot ik om vandaag eens gevulde stokbroden te maken. Bijzonder makkelijk en heel erg lekker. En ik heb er zowaar een foto van kunnen maken want T. had nog een oud geheugenkaartje voor me. Er kunnen bijna geen foto's op maar dat is voor de kookfoto's ook helemaal niet erg. De foto van de broden is genomen tijdens het vullen. Ze staan nu in de oven, het ruikt heerlijk, en we eten ze straks met kropsla waarvoor ik een heel simpele vinaigrette heb gemaakt van olie, azijn, mosterd, suiker en peper.
De vulling van de broden heb ik vandaag gemaakt van wat ik nog in huis had. Een handvol champignons lag er nog en een halve prei. Ik varieer meestal, je kunt gebruiken wat je maar lekker vindt zolang je er maar voor zorgt dat de vulling niet te nat wordt. Dit keer heb ik rundergehakt gebruikt maar ik heb het ook wel met kip gemaakt en het is ook heerlijk met vis en wat garnalen.
Voor de broden heb ik het volgende gebruikt:

2 baguettes (ik had dus die van Schär)
200 gram rundergehakt
1 grof gesnipperde ui
1 ontvelde tomaat, in blokjes
2 teentjes knoflook uit de knijper
wat kastanjechampignons, in schijfjes gesneden
een halve prei, in halve ringetjes gesneden
wat blokjes extra belegen kaas
peper en chilipoeder naar smaak

Maak eerst de vulling. Bak het gehakt rul in wat hete olie. Doe er dan de gesneden groente behalve de tomaat bij en laat zachtjes bakken totdat ze iets zacht worden. Voeg nu de tomatenblokjes toe en voeg peper en chilipoeder naar smaak toe. Draai het vuur uit en laat iets afkoelen. Roer er dan de blokjes kaas door. Verwarm de oven voor op 200 graden.
Snijd de stokbroden in de lengte doormidden. Haal met je vingers of een lepel het broodkruim van zowel de boven- als de onderkant eruit. Ik gooi dat niet weg en gebruik het ook niet in de vulling maar ik maak er paneermeel van.
Leg een onderkant op een flink stuk alufolie. Schep de helft van de vulling erin en leg dan de bovenkant erop. Vouw het alufolie goed dicht. Vul nu ook het tweede stokbrood en pak het in. Leg de broden in de oven en laat ze in 20 minuten door en door warm worden. Zoals gezegd is een salade er heerlijk bij.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten