zondag 27 juni 2010

Glutenvrije loempia´s van sojavellen




Ik ben dol op toko's. En dat is geen probleem als je zoals ik in Eindhoven woont want daar hebben we er volop. En als ik daar dan ben dan zie ik toch altijd weer dingen die ik helemaal niet ken en waarvan ik al helemaal niet weet hoe je het moet klaarmaken maar dat is leuk om me eens in te verdiepen. Gelukkig heeft de toko ook heel veel producten die ik wel ken en die daarbij ook nog eens glutenvrij zijn. Want dat is toch wel ideaal daar. Er is in een toko zoveel te vinden dat je als coeliaak mag hebben. Eén van de dingen die ik vaak koop zijn sojavellen. Dat is net zoiets als rijstevellen maar dan zijn ze groter, gelig, soepeler en gemaakt van soja in plaats van rijst. Op de verpakking staat bean curd sheets, bean curd is soja en sheets betekent vellen. Sojavellen dus. Ideale vellen om grote loempia's van te maken.
Ik geef jullie hier het recept met (oude) foto's van verschillende stappen uit het recept.



Vulling:
250 gram kipfilet of nasivlees of garnalen
500 tot 600 gram groente zoals (Chinese) kool, prei, ui, wortel, taugé, champignons, paprika eigenlijk gewoon wat je lekker vindt
1-2 theelepels ketoembar
beetje zout en peper
smabal oelek naar smaak
1 eetlepel glutenvrije ketjap
4 sojavellen
2-3 losgeklopte eieren
olie om in te bakken

Maak eerst de vulling. Bak het vlees en doe de groente erbij en laat het gaar worden. Doe er de ketoembar, zout en peper, sambal en ketjap bij en roer het goed door. Je kunt natuurlijk ook zelf een andere vulling bedenken. Alles mag erin als je maar zorgt dat het geheel niet te nat wordt. Mocht dat toch het geval zijn doe dan de vulling in een vergiet of zeef en laat het daarin een beetje uitlekken.


Leg een sojavel in een bak water (of de schone gootsteen). Laat het daar een minuut of wat inliggen totdat je ziet dat het glazige verdwijnt en het vel ondoorzichtig wordt. Het ziet er niet smakelijk uit zo in die bak maar het wordt straks echt lekker.
Schud het voorzichtig een beetje droog en leg het op het werkblad. Besmeer het hele vel met geklopt ei.


 Leg nu bovenaan in het midden een kwart van de totale hoeveelheid vulling. Vouw dan de linker- en de rechterzijkant dicht. Vervolgens klap je de bovenkant om en dan het stuk waar de vulling inzit ook nog een keer. Smeer nu op het stuk waar vulling zit nog wat ei en klap de onderkant daar overheen dicht. Nu heb je één loempia klaar en op dezelfde manier maak je er nog drie.






 Pak een ruime pan (ik had een pan met diameter van 28 cm) en vul die met een paar centimeter olie. Als de olie goed heet is dan bak je loempia's met twee tegelijk aan beide kanten mooi bruin.



 Laat ze uitlekken op keukenpapier en bak ondertussen de volgende twee.



Serveer ze met glutenvrije ketjap en sambal voor de liefhebbers.

1 opmerking: