donderdag 22 juli 2010

Glutenvrij fajitas: Mexicaanse biefstukreepjes en avocadosalade

Tortilla's bak ik altijd zelf omdat ze glutenvrij moeten zijn en die zijn nu eenmaal nergens te koop. Xenos heeft een tijdje maistortilla's in het assortiment gehad maar heeft ze ook al een paar jaar niet meer. Op zich is zelf bakken niet erg maar je bent er wel redelijk wat tijd mee kwijt en het is dus niet geschikt als snelle hap. Twee weken geleden zag ik echter op het Coeliakieforum een bericht van een internetbedrijfje (Natumex)  dat glutenvrije maistortilla's verkoopt. Het zijn kleine tortilla's, 13 cm doorsnede, en er zitten er 20 in een verpakking. Ik heb ze meteen besteld, samen met wat andere dingen want de verzendkosten zijn aan de forse kant vind ik. De maistortilla's zelf kosten € 3,99, dat vind ik niet zo duur, maar als er ruim € 6 aan verzendkosten bovenop komt dan wordt het wel een dure grap. Ik had zelf de indruk dat de tortilla's wel in een grote bubbeltjesenvelop hadden gekund en dan gewoon met de post verstuurd hadden kunnen worden maar ja. Goed, terug naar de tortilla's. Ze werden vlot geleverd en zagen er goed uit. Veel beter dan degene die destijds bij Xenos te koop waren. Gisteren hebben we ze gegeten. Samen met Mexicaanse biefstukreepjes, avocadosalade met tomaat en zure room. Ze smaakten prima! Volgende week ga ik weer eens een tortillataart maken.

T. en ik aten gisteren samen en ik heb het voor ons tweeën als volgt klaargemaakt:




6-8 maistortilla's

Verhit een pan met anti-aanbaklaag en leg er eeen tortilla in. Draai de tortilla om zodra deze iets begint te kleuren en bak de andere kant net zo. Herhaal dit bij de andere tortilla's. Houd ze warm.






Mexicaanse biefstukreepjes oftewel fajitas:

Faja betekent gordel in het Spaans en fajitas dus eigenlijk kleine gordels. Dat slaat op de vorm waarin het vlees en de groente gesneden zijn namelijk kleine reepjes.
Vandaag maar 2 kleuren paprika, eet je met meer personen dan staat het wel fleurig om er ook een rode paprika aan toe te voegen.

200 gram biefstuk of steak of rosbief
1 gele paprika
1 groene paprika
1 flinke ui
2 teentjes knoflook

marinade:
sap van 1/2 limoen
peper
1/2 theelepel korianderpoeder (ketoembar)
1/2 theelepel gemalen komijn
1/2-1 theelepel kaneel
1/2 eetlepel bruine suiker
cayennepeper, Spaanse peper of jalapeno peper naar smaak

Maak eerst de marinade door alle ingrediënten door elkaar te roeren. Je kunt het zo scherp maken als je zelf wilt. Hou je niet van scherp dan laat je pepers weg. Dat is het voordeel als je zelf alles maakt, je kunt het precies volgens je eigen smaak doen. Snijd de biefstuk in smalle reepjees en leg die in de marinade. Laat het een paar uur intrekken.
Snijd de paprika's en de ui in smalle reepjes. Haal de biefstukreepjes uit de marinade en dep ze droog, bewaar de marinade. Verhit wat olijfolie in een pan en bak de paprika's en ui op hoog vuur. Het mag best wel wat bruin worden. Doe dan de biefstukreepjes erbij en bak ze een paar minuten op hoog vuur, terwijl je het telkens omschept. Draai het vuur laag en voeg de geperste knoflook toe en de bewaarde marinade. Bak nog even door op hoog vuur en serveer meteen.





Avocadosalade met tomaat:

1 eetrijpe avocado
1 tomaat
1 sjalotje

vinaigrette:
olijfolie
witte wijnazijn
mosterd
honing
zwarte peper

Klop de ingrediënten voor de vinaigrette in een kommetje. Halveer de avocado, verwijder de pit en snijd de helften in de lengte doormidden. Snijd vervolgens het vruchtvlees uit de schil en verdeel het voorzichtig in stukjes. Snijd de tomaat in blokjes. Pel en snipper het sjalotje fijn. Leg avocado, tomaat en sjalot in een kom, giet er de vinaigrette over en schep het voorzichtig door elkaar.

Je pakt een tortilla in je hand, schept er wat van de biefstuk op en dan moet je hem zo naar binnen werken. Ik doe dat niet overigens, ik eet niet graag met mijn handen. De avocadosalade eet je erbij. Verder had ik er nog zure room bij, dat vind ik altijd wel lekker fris. Gisteren hadden we hem puur maar ik klop er ook wel eens een teentje knoflook en wat fijngeknipte peterselie door.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten