zondag 26 februari 2012

Gyros





Het is niet altijd gemakkelijk om elke dag weer te verzinnen wat we die dag zullen eten. En aan mijn lief heb ik dan ook niet altijd iets want die is nogal makkelijk met zeggen dat hij iets lekkers wil eten, of dat het hem niets uitmaakt. Maar gisteren wist hij het, Grieks moest het worden…. gyros ofzo… Goed, mijn Griekse kookboek gepakt en daar staan heel veel lekkere gerechten in maar geen gyros.
Daarom heb ik zelf maar wat verzonnen. Eerst een kruidenmengsel gemaakt en daar heb ik reepjes lamsvlees mee ingesmeerd. Dat heb ik een paar uur in laten trekken. Voor erbij heb ik tomatenrijst gemaakt, tzatziki met lekker veel knoflook en een Griekse salade. Vlak voor we gingen eten heb ik het vlees geroosterd in een grillpan en er wat rauwe ui over gesnipperd. Het was erg lekker, zeker voor herhaling vatbaar!

De samenstelling van mijn gyroskruidenmengsel is als volgt:
4 theelepels komijnpoeder
4 theelepels paprikapoeder
3 theelepels gedroogde oregano
3 theelepels gedroogde basilicum
2 theelepels gemalen zwarte peper
2 theelepels uienpoeder
1 theelepel knoflookpoeder
1 theelepel gedroogde tijm

Ik heb alles goed door elkaar geroerd en toen de reepjes vlees ermee ingesmeerd. Natuurlijk had ik niet alles nodig. De rest heb ik in een potje gedaan en dat kan ik mooi een volgende keer gebruiken.

De foto is niet geweldig goed gelukt. Ik weet niet wat er mis is gegaan met de kleuren. Maar we doen het er maar mee. ;)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten