maandag 11 maart 2013

Kip en witlof uit de oven



Ik had me zo voorgenomen om de afgelopen weken waarin ik niet kon koken door mijn armoperatie wel allerlei recepten hier te plaatsen. Uiteindelijk heb ik er maar een neergezet, shame on me.
Inmiddels ben ik weer een paar dagen aan de slag in de keuken maar ergens in april moet ik weer onder het mes dus ik laat mijn goede voornemens gewoon staan voor die tijd.
Een paar dagen geleden heb ik een recept gemaakt dat losjes gebaseerd is op een recept dat ik ooit in Allerhande heb gelezen meen ik. Ik kon het me niet goed meer herinneren en heb dus maar wat gedaan. Het was goed geslaagd, we gaan dit vaker eten.
Voor 2 personen heb ik het volgende gebruikt:

4 drumsticks
1 ui
2 teentjes knoflook
2 tomaten
een klein blikje tomatenpuree (niet dubbel geconcentreerd of zo, de allergoedkoopste die je kunt vinden)
500 gram witlof
kaas naar wens (ik had nog wat geitenkaas en een bol mozzarella)
peper
peterselie

Maak de witlof schoon en snijd de stronkjes in de lengte door. Kook ze beetgaar en laat ze goed uitlekken.
Pel en snipper de ui. Snijd de tomaten in blokjes. Maal peper naar smaak over de drumsticks. Snijd de kaas in blokjes of rasp de kaas, afhankelijk van de kaas die je hebt. Verwarm de oven voor op 200°C.
Doe wat olie in de pan en braad de drumsticks rondom bruin. Haal ze uit de pan en zet even apart. Fruit de ui en de knoflook in het kippenvet totdat de ui glazig is. Doe de tomatenblokjes erbij en de inhoud van het blikje tomatenpuree en laat even meebakken. Voeg een heel klein beetje water toe. Niet teveel want er komt straks toch nog wat vocht uit de witlof en de stukjes tomaat.
Doe de tomatensaus in een ovenschaal en leg om en om witlof en kip in de saus. Verdeel de kaas erover en  zet de schaal 20-30 minuten in de oven tot de kip goed gaar is.
Strooi er vlak voor het opdienen nog wat peterselie over. Mijn verse peterselie is op, wat er nog in de pot zat is kapot gevroren vandaar dat ik gedroogde peterselie heb gebruikt.
We hebben er gekookte aardappels bij gegeten.


1 opmerking: