zaterdag 18 mei 2013

Snelle koude schotel van aardappels, groente en vis



De lente viel dit jaar op 25 april en kwam voor mij volkomen onverwacht. En zoals dat gaat in de lente krijg ik dan meteen kriebels om iets aan de tuin te doen. Er moesten dringend nieuwe kruidenplantjes komen en ook wil de ik her en der wat planten vervangen die de winter niet overleefd hadden.
Oftewel, op naar het tuincentrum! We hebben genoten van het lekkere weer, het dwalen door de rijen vol mooie planten en we hebben weer volop plannen voor de tuin die helaas niet helemaal in de pas lopen met de stand van onze bankrekening maar zo houden we iets te wensen toch?
Toen we thuiskwamen moest natuurlijk alles in potten gezet worden en toen we eindelijk klaar waren was het al drie uur geweest en had ik het eigenlijk wel gehad. Voor de boodschappen die eigenlijk nog op het programma stonden had ik helemaal geen puf meer. Snel maar even in de voorraad gedoken en eigenlijk had ik nog wel van alles in huis om een lekkere koude schotel te maken. Zo hoefde ik de deur niet meer uit en met dat lekkere weer was een koude schotel ook niet te versmaden. Zoals ze tegenwoordig zeggen een win-win situatie. Voor het gemak heb ik dit keer de aardappels gestampt in plaats van in kleine blokjes gesneden.  Je hebt dan wel meer dressing nodig. Voor de rest is het allemaal blik- en potjeswerk wat ik gebruikt heb. Dat is voor een keer helemaal niet erg vind ik. Juist voor dit soort dagen heb ik altijd wat groente en vis in blik op voorraad. Mensen die niet van vis houden kunnen natuurlijk ook bv. hamblokjes of iets dergelijks gebruiken.
Voor ons samen heb ik het volgende gebruikt:

600 gram aardappels
2 blikken gemengde groente
2 blikjes tonijn naturel
4 zoetzure augurken
3 eetlepels zilveruitjes

dressing:
3-4 eetlepels yoghurt
2 eetlepels mayonaise
2 eetlepels tomatenketchup
1 kleine eetlepel mosterd
peper
mespuntje kerriepoeder
wat vocht van de augurken of de uitjes

garnering (helemaal naar eigen smaak en inzicht natuurlijk):
1 klein potje mini asperges
1 blikje makreel in tomatensaus
Amsterdamse uien
augurken in plakjes
een paar hardgekookte eieren
een tomaat in plakjes en in blokjes
peterselie

Schil de aardappels, snijd ze in stukken en kook ze gaar. Giet ze af en laat ze even uitdampen.
Stamp ze dan fijn. Laat de blikken groente uitlekken en doe de groente bij de aardappels. Hetzelfde moet bij de tonijn. Snijd de augurken en zilveruitjes in kleine blokjes en voeg dat er ook aan toe. Roer de ingrediƫnten voor de dressing door elkaar. Proef even of het naar smaak is en voeg dan de dressing toe aan de aardappels. Schep het geheel voorzichtig door en laat goed afkoelen.
Pak een mooie schaal, leg er wat gewassen slabladeren op, en schep dan de afgekoelde basis op de sla. Garneer zoals je dat zelf wilt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten