woensdag 19 juni 2013

Koude schotel op basis van aardappels



Warm weer, dan moet er bij ons thuis koude schotel op tafel komen. T. is daar gek op. Bij hem thuis, bij ons trouwens ook, mochten ze met hun verjaardag altijd kiezen wat ze wilden eten en T. vond het altijd jammer dat hij in de winter jarig is want dan kon hij geen koude schotel kiezen. Daarom koos hij altijd spinazie, gehaktballen en gekookte aardappels en dat heeft hij ook nog steeds graag. Maar goed, vandaag is hij dan wel niet jarig maar het was wel prima weer voor een koude schotel.
De grote vraag is altijd wat voor koude schotel. Mijn schoonmoeder maakte altijd dezelfde koude schotel: met aardappels, diverse soorten groente en gekookte worst of boterhamworst. Mijn moeder had bijna dezelfde basis, zij gebruikte alleen geen worst maar soepvlees waar ze eerst bouillon van had getrokken of vis uit blik. Maar T. en ik eten eigenlijk ook heel graag koude schotels op basis van rijst of pasta en we variƫren met vlees en vis. Nu hadden we eergisteren al een rijstsalade gegeten en vrij recent ook nog een pastasalade dus vandaag maar weer eens een schotel met aardappelen gemaakt. Met ham dit keer, daar had T. zin in. Onze zoon at mee. Die had ik vanochtend aan de telefoon en toen ik vertelde dat we vandaag koude schotel gingen eten besloot hij ogenblikkelijk om dan mee te eten.
Goed voor 3 personen (maar we hielden over dus eigenlijk is het voor 4) heb ik het volgende gebruikt:

basis:
750 gram geschilde aardappels
2 blikjes gemengde groenten
1 flinke rode ui
een paar eetlepels zoetzure zilveruitjes
8-10 zoetzure augurken
250 gram hamblokjes
8 takjes (platte) peterselie

dressing:
1 ei
200-250 ml zonnebloemolie
1 eetlepel (witte wijn)azijn
1 flinke theelepel mosterd
peper

3 eetlepels dikke yoghurt (ik had Turkse)
2 flinke theelepels mosterd
1 eetlepel tomatenketchup
peper naar smaak
paprikapoeder

garnering:
kies dingen die je zelf lekker vindt. Wij doen er altijd veel vis op maar als je daar niet van houdt dan kun je nog volop andere dingen verzinnen natuurlijk. denk aan asperges, plakjes ei, augurken, Amsterdamse uien, knakworstjes, reepjes paprika enz.

Snijd de aardappels in piepkleine blokjes. Dit is het meeste werk van de hele salade vind ik. Zet ze o pmet warm water en breng aan de kook. Blijf erbij staan want het hoeft maar heel kort te koken, een minuut of 3-4 is genoeg. Proef af en toe even of ze al gaar zijn. Giet af en laat even uitdampen.
Snijd de augurken, de rode ui en de zilveruitjes ook brunoise. Ik had ook nog een halve rode paprika liggen en die heb ik ook nog heel fijn gesneden en erdoor gedaan. Laat de gemengde groente uitlekken.
Maak nu eerst de mayonaise. Splits het ei en zet het eiwit weg, dit gebruik je niet. Doe de eidooier in een kom, voeg 1 flinke theelepel mosterd toe, wat peper en een eetlepel azijn. Klop dit met een (staaf) mixer even goed door en voeg vervolgens telkens een klein straaltje olie toe terwijl je steeds blijft mixen. Terwijl je aan het kloppen bent zie je dat de mayonaise steeds dikker wordt. Als de mayonaise klaar is voeg je de rest van de dressing toe: yoghurt, mosterd, tomatenketchup en vervolgens maak je het op smaak af met wat peper en paprikapoeder. Giet de dressing over de aardappels en schep het voorzichtig om. Doe vervolgens groente, augurk, ui, zilveruitjes en de hamblokjes bij de aardappels. Hak de peterselie fijn, verwijder eerst de dikke stelen, en doe de peterselie dan ook bij het aardappelgroentemengsel.
Zet dit vervolgens een paar uur in de koelkast zodat het goed koud kan worden en de smaken goed kunnen intrekken.
Schep enige tijd voor het eten de vulling op een schaal waar eventueel eerst wat sla op is gelegd en garneer de schaal naar eigen inzicht. Ik zou willen adviseren om een iets grotere schaal te nemen dan ik heb gedaan, ik had het idee dat het wel zou passen en dat deed het dan ook wel maar het werd wel stapelwerk.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten