zondag 30 juni 2013

Paella met kip en garnalen en nog een paar dingen




Ik heb van T. een paellapan gekregen. Een hele mooie vind ik, met een deksel erbij. Zomaar, als tussendoorcadeautje. Maar toen moest er wel natuurlijk paella gegeten worden en het was wel heel erg lang geleden dat ik dat voor de laatste keer klaargemaakt had.
En dus ging ik zoeken naar het recept voor paella. Nou, ik ben er, na uren snuffelen in kookboeken en op internet, inmiddels wel achter dat dat net zoiets is als hèt recept voor erwtensoep of nasi goreng. Hèt recept bestaat gewoon niet, elke streek kent zijn eigen variatie, de enige gemeenschappelijke factor is paellarijst.
Tijdens mijn speurtocht kwam ik een paellarecept tegen op de site van Tapas Bonitas dat me wel lekker leek en dat heb ik gebruikt om voor ons paella te maken. Paellarijst was hier in de buurt niet te krijgen en daarom heb ik risottorijst gebruikt. Dat leek me dan de beste vervanger. Als we rijst eten gebruik ik meestal langkorrelrijst maar dat leek me voor paella niet zo geschikt. Met de arboriorijst kreeg ik een prima resultaat. De hoeveelheid bouillon is sterk afhankelijk van de rijst die je gebruikt. Kijk goed op de verpakking en gebruik de hoeveelheid die daar aangeraden wordt. Ik had nog heerlijke bouillon in de vriezer die laatst was overgebleven van de Chinese fondue. Dus getrokken van vis, kip en groenten, erg lekker.

Voor ons vieren heb ik het volgende gebruikt:

4 stukken kip, ik had zg. kipkarbonade (het bovenstuk van de poot) waar ik het vel vanaf gehaald heb.
1 flinke ui
4 flinke tenen knoflook
2 tomaten
1 eetlepel tomatenpuree
200 gram snijbonen
1 rode paprika
250 gram arboriorijst (andere risottorijst kan natuurlijk ook)
20 rauwe grote gepelde garnalen
200 gram kabeljauwfilet
50 gram chorizo
een paar takjes rozemarijn
een paar takjes peterselie
ongeveer 12 saffraandraadjes
een snufje cayennepeper
ca, 1 liter bouillon (kijk op de verpakking!)

Pel en snipper de ui. Pel de tenen knoflook en pers ze fijn. Ris de blaadjes van de takjes rozemarijn en hak ze fijn. Hak de peterselie fijn, die is straks voor de garnering. Controleer of het darmkanaal bij de garnalen verwijderd is. Maak de paprika schoon en snijd in stukjes. Maak de snijbonen schoon en snijd ze in ruitjes.
Ontvel de tomaten en snijd in kleine stukjes. Snijd de chorizo in kleine stukjes. Snijd de kabeljauw in grote stukken.
Bak de stukken kip rondom bruin in olijfolie. Leg ze daarna even apart.
Zet de bouillon in een pannetje op een zacht pitje. Doe de saffraandraadjes, de rozemarijn en de snijbonen erin. Niet koken ofzo, gewoon op een laag pitje warm houden.
Fruit de ui en de knoflook in de paellapan, voeg vervolgens de tomaten toe en de tomatenpuree en bak het geheel nog even zachtjes. Voeg nu de rijst toe en roer het geheel goed door totdat er geen droge korrels meer te zien zijn. Doe nu ook het snufje cayennepeper erbij, niet teveel doen, echt maar een snufje.
Doe nu de stukjes paprika en de chorizo in de pan en de bouillon met daarin de saffraan, rozemarijn en de snijbonen. Roer dit nog één keer goed door. Leg dan de stukken vis, de stukken kip en de garnalen in de pan.
Zet het vuur redelijk hoog en laat het 10 minuten, zonder te roeren, doorkoken. Plaats dan het deksel op de pan en zeg het vuur wat lager. Laat het zo nog eens 8 minuten doorpruttelen.
Mocht het te droog worden dan kan er altijd wat vocht bij. Bij mij was dat niet nodig. Ik had ook geen korstje in de pan, waar de Spanjaarden kennelijk dol op zijn. Ik vond het niet erg om eerlijk te zijn, had geen zin om de pan schoon te moeten bikken.
Strooi er vlak voor het opdienen de peterselie over, dat was ik vergeten ontdekte ik na het eten.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten