dinsdag 23 juli 2013

Glutenvrije tuna melt broodjes



Het was erg warm vandaag. Zo warm dat ik eigenlijk liever niet de deur uit wilde om boodschappen te gaan doen. De vraag is dan natuurlijk wel wat we vandaag moesten gaan eten. Er lagen in de groentela nog 5 worteltjes, 3 bosuitjes en 2 tomaten. Niet echt veel natuurlijk. En bovendien, wat eten we daar dan bij? Weinig inspiratie en toch nog steeds geen zin om boodschappen te doen.
De voorraadkast opengedaan en daar heb ik altijd wat blikjes tonijn staan. Ineens wist ik het, tuna melt ging ik maken. Dat maak je door een lekkere tonijnsalade te maken, dat op brood te doen met een plak kaas erover en die kaas dan even in de oven laten smelten. Heerlijk, wel redelijk vet dus we zullen het niet te vaak eten, en snel klaar en dat is ook wel fijn als het zo warm is.
Dit keer heb ik focaccia´s van Schär gebruikt maar in principe kan alles, sneetjes brood of baguettes die doorgesneden zijn.
Wat heb je behalve brood nog meer nodig:

2 blikjes tonijn op water
2 eetlepels mayonaise
1 eetlepel kappertjes
3 bosuitjes
1 kleine rode ui
peterselie, fijngehakt
peper naar smaak
3 gedroogde tomaatjes

1 flinke tomaat
een paar plakken kaas (kies zelf wat je lekker vindt, ik had nu belegen kaas maar ook Cheddar is aan te raden)

Verwarm de oven voor op 200° C.
Laat de blikjes tonijn uitlekken, doe de tonijn in een kom en maak de stukken los met een vork. Snijd de gedroogde tomaatjes in kleine stukjes en de bosuitjes in smalle ringetjes. Pel de rode ui en snipper deze fijn. Doe de tomaatjes, bosui, rode ui, kappertjes en de mayonaise bij de tonijn en roer het goed door. Voeg de peterselie toe en peper naar smaak. Snijd de tomaat in plakken. Ik haal er het zaad uit omdat het anders wel erg nat wordt.
Bekleed een bakplaat met bakpapier en leg daar de focaccia´s op. Schep flink wat tonijnsalade op de focaccia´s en leg er een plak tomaat op. Bovenop komt een plak kaas, druk die even zacht aan.
Schuif de bakplaat in de oven en laat het een paar minuten staan totdat de kaas gesmolten is.
Serveer meteen, liefst met een salade erbij natuurlijk. Vandaag hadden we dat niet, hebben we ieder maar een extra broodje gegeten.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten