dinsdag 27 augustus 2013

Foodblogswap: Pindasoep met zelf gekweekte taugé



Ook deze maand is er weer een Foodblogswap en deze maand mocht ik iets maken van Veggie Variation, een foodblog vol vegetarische recepten. Zoals altijd heb ik T. weer de link gestuurd met het verzoek om iets uit te zoeken maar dat bleek dit keer te moeilijk voor mijn vleeseter. En dat terwijl er zoveel lekkere recepten op de site staan.
Geen nood, ik heb dit keer gewoon zelf gekozen. En ik wist ook bijna meteen wat ik zou gaan maken want al de eerste keer dat ik op deze blog rondsnuffelde was het me opgevallen. Het recept voor een op een zeer simpele manier zelf kweken van taugé! Dat ging ik doen, dat wist ik zeker. En aangezien dat wel heel karig was voor de foodblogswap koos ik ook maar voor de pindasoep die er al bij werd geadviseerd zodat ik mooi die verse taugé meteen kon gaan gebruiken.

Om zelf taugé te kweken heb je eigenlijk alleen maar een zakje groene mungbonen nodig. Die koop je bij de toko, ik betaalde € 1,50 voor een zakje met 400 gram.
Verder heb je nog een plastic container met deksel nodig om de taugé in op te kweken. Op Veggie Variation werd de verpakking van Enkhuizer jodekoeken geadviseerd. Die heb ik gekocht. De koeken geef ik aan mijn dochter want die zijn niet glutenvrij maar de container krijgt ze niet want daar ging het me natuurlijk om. Na het ding grondig afgewassen te hebben heb ik manlief gaatjes laten maken in het deksel en toen was mijn kweeksetje klaar. Die koeken kostten ook ongeveer € 1,50 dus ik was in totaal voor € 3,00 klaar maar ik kan met de hoeveelheid bonen in het zakje minstens 13 keer taugé maken dus het is een koopje. ;-)

Hoe werkt het?
Weeg 30 gram mungbonen af, zeker niet meer want dan groeit het je bus uit.
Doe die mungbonen in je plastic bus en vul deze met water. Laat de bonen 12 uur weken.
Giet dan het water eraf, doe het deksel er weer op en zet de bus ondersteboven in een bakje of schaaltje zodat het uit kan lekken. Dit geheel zet je weg in het donker, dat is heel belangrijk want anders wordt je taugé niet mooi blank. Spoel de (kiemende) boontjes elke dag 2 tot 3 keer met water om bacteriegroei te voorkomen. Volgens Veggie Variation zou ik dan  na 5 dagen een bak vol met heerlijk verse taugé hebben maar dat heeft bij mij wel 8 dagen geduurd.




Toen de taugé eenmaal een feit was heb ik ook de pindasoep gemaakt.
Veggie Variation gaat uit van kant en klare pindasaus maar die heb ik eerst zelf gemaakt. Niet alleen is de meeste pindasaus niet glutenvrij maar bovendien is zelf gemaakte pindasaus veel lekkerder! Ik zal straks in een apart bericht het recept voor pindasaus geven.
Voor de soep heb ik het volgende gebruikt:

300 ml pindasaus
2 stelen prei
2 winterwortels
3 lente-uien
1-2 el sambal manis
1-2 el glutenvrije ketjap manis
1,5 liter bouillon
3 tenen knoflook
1 ui
150 gram taugé

Pel en snipper de ui. Pel de tenen knoflook en pers ze uit. Fruit ui en knoflook in een grote pan in wat olie. Voeg de pindasaus toe en verdun met 1,5 liter bouillon. Snijd de prei in smaale ringen en rasp de wortels en voeg allebei toe aan de soep. Snijd de lenteuitjes in ringetjes en voeg die op het laatst pas toe. Breng de soep op smaak met de sambal en de ketjap. Doe vlak voor het serveren wat verse taugé in de soepkommen en schep er de soep over.
De soep smaakte prima al vond T. mijn eigen pindasoep tóch lekkerder. Maar dat ligt vast aan het feit dat daar wat kip in zit...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten