dinsdag 24 september 2013

Ikan pepesan



Ik zit midden in een keukenverbouwing. Ruim 2 jaar geleden is er een nieuwe keuken geplaatst bij ons maar het moet nog steeds afgewerkt worden met een verlaagd plafond, compleet met inbouwspotjes. Ook moeten er nog lampjes onder de kasten komen.
Nu gebeurt het dan eindelijk. De lampen zijn gekocht, de plafondplaten en al het andere materiaal ook dus er was geen reden meer om het nog langer uit te stellen. De kinderen hadden even geen klussen meer en ook vanuit de vriendenkring lagen er geen verzoeken meer voor T. om te komen helpen en dus is hij vorige week begonnen.
Dat houdt wel in dat uitgebreid koken even niet gaat en ik nu dus snelle maaltijden in elkaar flans. Geen dingen om op mijn weblog te zetten maar dan kan ik nu wel het recept hier plaatsen van de ikan pepesan die we vorige week gegeten hebben.
Ik heb het met gerookte makreel gemaakt maar je kunt elke vis gebruiken die je lekker vindt.
Ikan pepesan is vrij scherp. T. kan daar helemaal niet tegen. Ik heb daarom 2/3 van de saus op mijn vis geschept en de rest vermengd met tomatenketchup voor op T. zijn vis. Zo was het voor hem net goed te doen en had ik toch lekker scherpe vis.
Goed, voor ons samen heb ik het volgende gebruikt:

2 makrelen

2 dessertlepels sambal oelek
1 flinke sjalot
1 teentje knoflook
1 theelepel laos
1 theelepel sereh
1 theelepel goela djawa of bruine suiker
3 gemalen of geraspte kemirienoten
1 theelepel keukentamarinde

evt. tomatenketchup om het wat minder scherp te maken

2 bosuitjes

Verwarm de oven voor op 200 °C.
Snijd de sjalot superfijn. Fruit de stukjes sjalot samen met de knoflook zachtjes in wat olie. Roer nu de overige ingrediƫnten erdoor, behalve (de tomatenketchup en) de bosuitjes, en laat het even zachtjes doorbakken. Draai het vuur uit en zet even apart. Snijd de bosuitjes in smalle ringetjes.
Maak de makrelen schoon. Pak 2 stukken aluminiumfolie en leg op elk stuk 1 makreel, ik had elke makreel in twee stukken verdeeld. Verdeel de saus over de makrelen en strooi er flink wat gesneden bosui bovenop.
Vouw de pakketjes goed dicht en leg ze op een bakplaat. Schuif de bakplaat in de oven en laat de pakketjes in ongeveer 15-20 minuten tijd flink heet worden.

Wij hebben er rijst en sambal boontjes bij gegeten.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten