donderdag 20 maart 2014

Kip met cashewnootjes




Vorige week heb ik voor het eerst sinds lange tijd weer eens kip met cashewnootjes gemaakt. Ik maak dat volgens een recept dat ooit in een oud Lekturama boek heeft gestaan en dat we in de loop van de tijd niet eens zo veel hebben aangepast.
Toen onze kinderen nog klein waren altijd we het regelmatig want het is zacht van smaak, het is niet de bedoeling dat het scherp is of zo, en het is ook nog eens snel klaar. Simpel om te maken, het enige waarbij je moet opletten is dat je de cashewnootjes niet laat verbranden zoals ik vorige week deed. Echt even je aandacht erbij houden loont de moeite. Ik heb ze weg kunnen kiepen en nieuwe moeten kopen.
Normaal gesproken gebruik ik ook champignons in dit gerecht, omdat mijn dochter kwam eten heb ik die dit keer vervangen door winterpeen.
Voor 4 personen heb ik het volgende gebruikt:

500 gram kippendijvlees (je kunt ook filet gebruiken maar kippendijvlees is echt veel lekkerder)
1 steel prei
1 ui
2 teentjes knoflook
300 gram diepvriesdoperwten
1 winterpeen
150 gram ongezouten cashewnootjes
2 dl. kippenbouillon
1 dessertlepel djahé
1 eetlepel fijngehakte selderij
peper
1 mespuntje sambal oelek
scheutje glutenvrije sojasaus
maizena

Verhit wat olie in een pan en bak de cashewnootjes daarin goudbruin. Blijf erbij want ze verbranden snel! Laat uitlekken op een stukje keukenpapier.
Snijd de prei in ringen en was deze goed. Snijd de winterpeen in blokjes. Pel en snipper de ui.
Fruit de ui, de prei, winterpeen en de knoflook totdat alles zacht begint de worden. Voeg de kip toe en bak even mee. Doe nu de peper, djahé, selderij, sambal oelek en sojasaus erbij en roer het even goed door.
Voeg de bouillon en de doperwten toe en laat het op een zacht vuurtje pruttelen totdat de kip gaar is. Bind het geheel met wat aangemaakte maizena en maak op smaak af met peper en/of sojasaus.
Roer op het laatst de cashewnootjes erdoor.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten