zaterdag 26 april 2014

Foodblogswap: Mexicaanse rib-eye steak




Ook deze maand is er weer een foodblogswap. Dat wordt georganiseerd voor en door foodbloggers waarbij je iemands foodblog toegewezen krijgt en daar vervolgens een recept kiest en bereidt. De bedoeling is onder andere om eens uit je comfort zone te komen en een keer iets heel anders dan anders te maken.
Deze maand kreeg ik de weblog van Dewi toegewezen, Dewi Kookt. Ik zag al meteen dat er geen sprake is van uit mijn comfort zone komen want Dewi kookt helemaal volgens mijn stijl. Dat riep meteen wel weer een probleem op want wat moest ik in hemelsnaam kiezen? Het leek me werkelijk allemaal even lekker.
Dus het werd kiezen, twijfelen, verwerpen, iets anders kiezen, weer iets anders kiezen en ineens was het einde van de maand daar.
Maar tegelijkertijd was daar ook onze nieuwe barbecue en toen werd de keus ineens een stuk eenvoudiger.
Het moest de Mexicaanse T-bone steak worden of de pittige kipspiezen.
En omdat ik daar weer niet uit kon kiezen heb ik ze toen maar allebei klaar gemaakt.
Hieronder het verhaal over de steak, straks in een ander bericht de kipspiezen.
Ik kon geen T-bone steak naar mijn zin vinden en daarom heb ik 2 mooie rib-eye steaks gebruikt.
Het recept is van Dewi, ik heb alleen wat limoensap aan de marinade toegevoegd. Ik miste een zuurtje en daardoor worden de steaks ook extra mals. Verder heb ik nooit tabasco in huis en daarom heb ik een mespuntje sambal oelek gebruikt.

Goed, wat heb ik gebruikt voor 2 personen:

2 rib-eye steaks

marinade:
2 theelepels cayennepeper
2 theelepels paprikapoeder
2 theelepels djinten
1 1/2 theelepels kaneel
3 teentjes knoflook, fijn gehakt of geperst
sap van een halve limoen
2 el olijfolie
mespuntje sambal oelek

Roer de ingrediƫnten voor de marinade door elkaar. Leg de steaks erin en laat een paar uur in de koelkast marineren. Haal het vlees ongeveer een half uur voordat het op de barbecue gaat uit de koelkast en laat het op kamertemperatuur komen. Ik heb dat gedaan op het moment dat T. de barbecue aanstak.
Zodra de barbecue op de juiste temperatuur is leg je de steaks op het rooster, ca, 3 tot 4 minuten op elke kant. Dat is afhankelijk van de dikte en hoe doorbakken je de steak wilt hebben.
Haal de steaks van het rooster, verpak ze in alufolie en laat ze een paar minuten rusten.
Ik had er, net als Dewi, tomatenrijst bij gemaakt en een Mexicaanse salade. Het was heerlijk!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten