woensdag 30 april 2014

Product: Glutenvrije worcestershiresauce van Bull-Dog



Als je net coeliakie hebt en je moet glutenvrij eten dan kom je tot de ontdekking dat gluten in de meest rare producten zit. Brood, pasta en koekjes snappen we allemaal wel, dat is overduidelijk maar dat er bij voorbeeld in worst, fritessaus, snoepjes en chips ook gluten kan zitten was voor mij volkomen nieuw in het begin.
Inmiddels zijn we ruim 30 jaar verder en hebben we voor alles wel een oplossing gevonden. Veel zelf maken, veel vers koken, want in pakjes en zakjes wordt én veel zout maar ook veel gluten gebruikt.
En tegenwoordig is de hoeveelheid glutenvrije producten vele malen groter dan toen T. begon meost beginnen met zijn dieet.
Alleen glutenvrije worcestershiresauce had ik nog nooit gezien. In alle merken worcestershiresauce zit gerstemoutextract verwerkt dus dat is niet geschikt voor T.
Nu was ik laatst in de toko, het walhalla voor mensen met coeliakie, en daar zag ik in het rek met Japanse producten ook ineens worcestershiresauce staan. Toch voor alle zekerheid maar eens goed het etiket bestudeerd en het bleek glutenvrij te zijn!
Ik heb een fles gekocht en inmiddels in gebruik genomen en het bevalt me goed. de saus smaakt prima en voegt vaak nét even wat extra´s toe aan een smeerseltje of een sausje. Het bevat iets andere ingrediënten dan de klassieke Engelse worcestershiresauce zoals bv. pruimenpasta wat een typisch Japans ingrediënt is maar de smaak is er niet minder om. Het is verder wel even dik (of dun, het is maar hoe je het bekijkt) en heeft dezelfde kleur als de originele Engelse uitvoering.
Het merk is Bull-Dog, het komt uit Japan, in de fles zit 300 ml en het EAN is 49753233.
Voor de volledigheid zal ik hieronder even de ingrediënten vermelden. Ze staan er in het Engels op en de importeur heeft ook nog een sticker met de Nederlandse vertaling op de fles geplakt:
Water, suiker, zout, gedestilleerde azijn (gemaakt van alcohol), appelsap, tomatenpuree, uien, gistextract (bevat soja), azijn (gemaakt van witte wijn), specerijen, pruimen pasta, citroensap, wortelen, gedroogde sardientjes extract.
Helaas weet ik niet meer wat ik ervoor betaald heb, ik meen ongeveer drie Euro.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten