vrijdag 20 juni 2014

Koolsalade oftewel coleslaw




T. houdt niet van sla maar deze salade krijg ik nog wel bij hem naar binnen mits we er hamburgers bij eten.
Gisteren had ik die weer eens gemaakt, op broodjes, gegarneerd met relish van rode uien, gesmolten cheddar, een plakje uitgebakken spek voor T. en plakjes tomaat voor mij. En dus ook deze salade..
Zo´n koolsalade is hartstikke snel klaar en helemaal niet moeilijk om te maken. Vaak doe ik er nog wat gehakte peterselie door maar mijn plantjes zijn allemaal op en dus moet ik nog even wachten tot ze weer wat zijn gegroeid. Ook doe ik er soms wel wat rozijntjes door maar omdat ik nu uienrelish had gemaakt heb ik dat achterwege gelaten. En stukjes ananas en wat fijngehakte ongezouten nootjes zijn ook heerlijk erdoor. De boodschap is hopelijk duidelijk, doe er in wat je zelf lekker vindt.

Voor ons samen heb ik het volgende gebruikt:

1/4 spitskool (je zou ook witte kool kunnen gebruiken)
1/3 winterpeen
2 bosuitjes

dressing:
2 eetlepels mayonaise of 1 eetlepel maayonaise en 1 eetlepel kwark of dikke yoghurt
1 eetlepel olie
1 eetlepel witte wijnazijn of citroensap
1 eetlepel gv worcestershiresauce
1 theelepel mosterd
peper en knoflook(poeder) naar smaak
1/2-1 theelepel suiker of honing of ananassap, hangt er vanaf wat je in je salade doet

Verwijder eventueel de harde kern van de spitskool en snijd vervolgens de kool in dunne reepjes.
Schil het stuk winterpeen en rasp het grof. Snijd de bosuitjes in dunne ringetjes.
Roer de ingrediƫnten voor de dressing door elkaar in een grote kom. Proef even en maak op smaak af.
Doe vervolgens de kool, wortel en bosuitjes in de kom en hussel het geheel goed door elkaar. Laat een tijd staan zodat de smaken goed in kunnen trekken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten