zaterdag 27 december 2014

Gebakken zalm met garnalensaus




Zo, de kerst is weer achter de rug. Altijd erg gezellig maar ook wel vermoeiend vind ik. Dit jaar viel het gelukkig wel mee, we hebben het wat rustig gehouden omdat we net de verbouwing van onze huiskamer achter de rug hebben en ik daar nog best moe van ben.
Eerste kerstdag wilde mijn dochter graag vleesfondue eten. Dat vinden we allemaal lekker en qua werk valt het wel mee. Het is wat snijwerk en ik heb sausjes en een aardappelsalade gemaakt. Zo klaar allemaal en het was erg gezellig.
Voor gisteren hadden we afgesproken dat ieder een gang zou bereiden. Zoonlief heeft heerlijke spinaziesoep klaargemaakt en T. zorgde voor het dessert. Lekker ijs met vruchten en slagroom en wat chocolade. Ik heb voor het hoofdgerecht en de groenten gezorgd.
Na dat vleesgeweld van eerste kerstdag heb ik voor tweede kerstdag voor vis gekozen. Mijn mannen zijn dol op gebakken zalm en daar heb ik dan dit keer een garnalensaus bij gemaakt. Ook heel simpel om te maken en het ziet er heel feestelijk uit. Ik heb dit keer een glas witte wijn door de saus gedaan. Als je kookt voor kinderen of om een andere reden geen alcohol wilt gebruiken dan kun je het vervangen door water of desnoods wat bouillon. Besef wel dat de garnalen al wat zout zijn dus als je bouillon gebruikt pas daar dan een beetje mee op. De saus is trouwens ook lekker over andere vis, en zelfs bij een stukje gebakken kip of biefstuk smaakt het heerlijk.
Erbij had ik aardappelrozetjes uit de diepvries die ik in de oven heb gebakken, gekookte worteltjes en haricots verts.
Het was allemaal goed gelukt, we hebben lekker gegeten en ik heb geen uren in de keuken hoeven staan. Helemaal top dus!
Terug naar de zalm met garnalensaus. Voor drie personen heb ik het volgende gebruikt:

3 moten zalm (ja, ik had er 4... T. en zoon hebben de vierde gedeeld)
250 gram roze garnalen
150-200 ml kookroom
20 gram boter
1 eetlepel maizena
1 ui
1 teentje knoflook
1 glas witte wijn
1 flinke theelepel tomatenpuree
peper
3 takjes verse dille

Pel en snipper de ui fijn. Hak de dille grof
Smelt de boter in een sauspan en fruit hierin zachtjes de uisnippers totdat ze glazig zijn.
Pers het teentje knoflook boven de pan en roer even goed. Voeg de  tomatenpuree toe en laat even een minuutje bakken. Doe nu de maizena erbij terwijl je blijft roeren. Giet al roerend telkens een scheut kookroom in de pan en vervolgens de wijn. Mocht de saus nog te dik zijn doe er dan een scheutje water bij. Maak de saus op smaak af met wat versgemalen peper.
Doe de garnalen vlak voor het serveren door de saus en laat ze even warm worden. Roer er vervolgens iets meer dan de helft van de dille doorheen.
Maal wat peper over de moten zalm en bak ze in wat hete boter rondom bruin en gaar.
Leg de moten zalm op een schaal en schep er de garnalensaus over. Garneer met de achtergehouden dille.





1 opmerking:

  1. Ben niet zo dol op de dille. Het is een smaakafleider. Ik zou de uien met look en een beetje tomatenkleuring blussen met de wijn en er, als het wat ingekookt is, dikke zure room bij doen. Grijze garnalen gaan er nu bij. Wat gesnipperde platte peterselie erover heen. In de USA moet ik grote garnalen gebruiken die ik voor de room erbij doe. Daar gebruik ik vaak tofutti - een tofu-room.

    BeantwoordenVerwijderen