maandag 1 december 2014

Glutenvrije Mexicaanse hartige taart zonder bodem


Vandaag had ik zin om lekker Mexicaans te eten. Nu hebben we nog niet zo lang geleden burrito´s met kip gegeten en ook taco´s was eigenlijk ook nog vrij recent.
Dus wat dan? Het moest ook nog niet teveel werk zijn want ik heb weinig energie om uitgebreid te koken op het moment. Dus mijn kookschrift eens doorgebladerd en daar kwam ik een oud recept tegen van een hartige Mexicaanse taart zonder bodem. Lang geleden dat ik dat gemaakt had dus dat werd het vandaag.
Normaal gesproken maak ik het met rode kidneybonen maar ik had nog een restje witte bonen in de koelkast staan dat toch wel op moest dus vandaag heb ik witte bonen gebruikt. Als je ervan houdt zou je ook zwarte bonen kunnen nemen, dat is ook lekker vind ik zelf.
Verder gebruik ik mijn zelfgemaakte tacokruiden zonder zout, je kunt natuurlijk ook een glutenvrije kant en klare mix kopen.

Goed, de hartige taart. Ik heb voor 4 personen het volgende gebruikt:

300 gram ongekruid rundergehakt
2 eetlepels tacokruiden
1 flinke ui
1 klein blik rode kidneybonen
1 miniblikje maiskorrels
2-3 eetlepels salsa (zelfgemaakt of uit een pot)
1 rode paprika
knoflook naar smaak (ik hou van knoflook en gebruikte 4 teentjes)

100 gram zelfrijzend bakmeel (ik had Doves glutenfree selfraising flour)
2-3 eieren
300 ml melk

75 gram geraspte Cheddar maar elke andere pittige kaas is prima

Om op het bord te gebruiken als garnering heb ik zure room, wat gesneden bosui en een tomaat in stukjes. Gesneden sla en gesneden jalapeƱopepers voor mij, en wat salsa en nog wat geraspte Cheddar voor T. en wat tortillachips. Op het laatste moment snijd ik nog een avocado in stukjes. Doe je dat eerder dan worden die stukjes bruin en dat is niet zo lekker. Wat druppels citroen er overheen helpt tegen het verkleuren.

Verwarm de oven voor op 200°C.
Doe de bonen in een zeef en spoel ze even af met water. Doe de mais erbij en laat het geheel goed uitlekken. Snijd de paprika in kleine blokjes.
Pel en snipper de ui fijn. Fruit de ui in een koekenpan met wat olijfolie op een zeer laag pitje lekker lang. Dat komt de smaak echt ten goede. Als je die tijd niet hebt dan maak je de hele bubs gewoon in 1 grote koekenpan klaar dat kan ook natuurlijk. Doe op het laatst de uitgeperste knoflook en de stukjes paprika erbij en fruit dat nog even mee.
Terwijl de ui langzaam fruit begin je met het gehakt. Doe een klein beetje olijfolie in een grote koekenpan en bak daarin het gehakt rul. Giet daarna het overtollige vet weg. Ik heb het geheel even in een andere zeef gedaan en heb het laten uitlekken. Doe dan het droge gehakt weer terug in de pan en voeg er de tacokruiden, de bonen en de mais, de salsa en het ui/knoflook/paprikamengsel. Roer het goed door elkaar tot een vrij droge massa en doe het vervolgens in een ingevette lage ovenschaal.
Klop in een kom de eieren los met de melk en voeg dan het zelfrijzend bakmeel toe. Giet dit mengsel over het gehakt in de ovenschaal en zet de schaal in de oven. Bak het gerecht 30 minuten, haal dan de schaal uit de oven, strooi de kaas erover en bak het geheel nog eens een minuut of 10. Haal de schaal uit de oven en laat het een minuut of 5 afkoelen dan is het iets beter te snijden.
Presenteer in de schaal, snijd er stukken van en laat iedereen garnering naar eigen smaak toevoegen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten