donderdag 19 november 2015

Glutenvrije Noorse stoofpot: Brun Lapskaus




Een paar maanden geleden las ik in een detective van Jo Nesbø dat er iemand brun lapskaus ging eten. Nooit van gehoord en daarom maar eens opgezocht wat dat nu precies was. Een Noorse stoofpot met rundvlees en groente. Als je op internet gaat zoeken vind je duizend en een recepten hiervoor, het is net als een vast recept voor erwtensoep, dat bestaat ook niet, iedereen maakt het op een andere manier. Het leek me in ieder geval lekker maar het was toen nog erg warm en het leek me toch beter geschikt voor in het najaar. Dus mijn agenda geopend en zomaar ergens in november neergezet dat ik lapskaus moest maken.
Gisteren was het zover. Onze kinderen kwamen eten en ik heb een grote pan lapskaus gemaakt. Het was erg lekker, ik ga het de komende maanden zeker nog eens maken.
En dan weer lapskaus op mijn manier. En mijn manier is in dit geval de grote gemene deler uit al die recepten die ik gezien heb op het net. Omdat ik geen zout toevoeg heb ik vleesbouillon toegevoegd om wat meer smaak te krijgen. Die bouillon maak ik altijd zelf en vries er dan porties van in. Als zout geen probleem is dan gewoon zout toevoegen of een vleesbouillonblok. De koolraap kon ik alleen gesneden kopen en ook de prei was gisteren alleen gesneden verkrijgbaar maar daar pak ik de volgende keer gewoon een of twee stelen van. Verder heb ik nu glutenvrije bloem gebruikt om te binden maar je zou ook aan het eind het complete gerecht kunnen binden met wat aangemaakte maizena.

Voor een grote pan brun lapskaus genoeg voor 6 personen heb ik het volgende gebruikt:

800 gram rundvlees (ik had magere riblappen)
1 ui
vleesbouillon
peper
2 eetlepels glutenvrije bloem
3 winterpenen
400 gram reepjes koolraap
1/2 knolselderij
500 gram gesneden prei
500 gram vastkokende aardappels

(veel) verse peterselie

Snijd het rundvlees in hapklare stukken en maal er verse peper over. Pel en snipper de ui. Laat ruim boter/margarine heet worden in een pan en bak de stukjes rundvlees in porties rondom bruin. Voeg de uisnippers toe en laat deze even meebakken. Strooi er dan de glutenvrije bloem over en roer het goed door. Giet er na een minuutje de vleesbouillon bij en breng het geheel aan de kook. Zodra het kookt zet je de pan op een klein sudderpitje en laat je het met de deksel erop 2 uur stoven. Ondertussen kun je mooi de rest van de groente schoonmaken en in stukken snijden. Na 2 uur stooftijd voeg je de aardappels, knolselderij, koolraap en wortels toe. Roer alles goed door, laat het weer aan de kook komen en dan weer op het sudderpitje. Een half uur moet het dan opstaan, de groente moet goed gaar zijn. Als laatste voeg je zo´n 5 tot 10 minuten voor het opdienen de gesneden prei toe. Die blijft dan nog iets knapperig. Proef het gerecht en breng het eventueel op smaak met peper. Voeg vlak voor het opdienen lekker veel gehakte peterselie toe.

De Noren eten het traditioneel met flatbrød, dat heb ik helemaal weggelaten.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten