zaterdag 5 december 2015

#decemberglutenvrij, een praatje en een receptje



Logo gemaakt door Bakers and Fakers


Kennen jullie die adventskalenders waar je vanaf 1 december tot en met kerstavond elke dag een luikje openmaakt met een plaatje of chocolaatje erachter? Het is een soort aftelkalender tot de kerst. Wij hebben een glutenvrije aftelkalender voor jullie in petto. Niet tot kerst, maar zelfs tot het nieuwe jaar!

Vanaf 1 december tot nieuwjaarsdag verschijnt er elke dag één blog van één van ons met als thema december. Als een soort estafette geven we de virtuele pen elke dag aan elkaar door. Gisteren was de beurt aan Young and wild and glutenfree, neem daar eens even een kijkje, en vandaag is het Sinterklaas en is het mijn beurt om een artikel te plaatsen voor onze digitale glutenvrije adventskalender.

De bedoeling is dat ik me even kort voorstel. Nou, heel kort dan.
Ik ben Marloes en velen van jullie zullen mij wellicht beter kennen onder mijn nickname soezepoes. Onder die naam ben ik admin van het Coeliakieforum, waar heel veel mensen die op de een of andere manier met coeliakie te maken hebben met elkaar praten over van alles en nog wat. Astrid K. is hier destijds mee begonnen maar ik heb het forum inmiddels al jaren geleden van haar overgenomen. Ik mankeer heel veel maar ik heb geen coeliakie. Mijn man T. heeft dat al sinds 1983. Hij heeft geluk gehad, de diagnose werd destijds heel snel gesteld. De internist dacht aan iets met de schildklier of coeliakie. Het was geen schildklierprobleem en dus werd er een biopt genomen en de uitslag was duidelijk, coeliakie en dus een glutenvrij dieet. We hadden er nog nooit van gehoord maar al doende leert men en inmiddels gaat het natuurlijk bijna vanzelf. T. en ik hebben 2 kinderen die inmiddels al heel lang de deur uit zijn. Zij hebben voor zover wij weten geen van tweeën coeliakie.

En dan nu nog een receptje, want een artikel zonder een receptje dat kan eigenlijk niet op mijn blog.
Maar wat zal ik plaatsen? T. riep natuurlijk meteen glutenvrij gevuld speculaas maar daar heb ik al 2 recepten van op mijn blog staan. Bovendien ga ik dat nu niet bakken, wij vieren volgende week pas sinterklaas, dat krijg je met volwassen kinderen, en dan bak ik dat.
Bovendien wordt dit stukje geplaatst op 5 december en heeft iedereen waarschijnlijk al alles gebakken wat er te bakken valt dus mijn kwarktaart met bodem van glutenvrij speculaas doe ik een andere keer.
Dus wordt het een receptje voor een borrelhapje. Want in de december met al die feestdagen is dat nooit weg toch? Ik borrel dan wel niet, ben al jaren alcoholvrij, maar een hapje gaat er altijd wel in.




Een gorgonzolasmeerseltje. Heerlijk op een glutenvrij toastje. En zeer simpel om te maken.
Wat heb ik gebruikt?

150 gram gorgonzola
75 gram roomkaas (naturel)
klein scheutje olijfolie
handvol walnoten
verse bieslook
zwarte peper

In de kom van mijn staafmixer heb ik de gorgonzola en de roomkaas en een klein scheutje olijfolie  even gemengd. Ik hou van een wat dikker smeersel maar je zou er eventueel wat yoghurt of mayonaise door kunnen doen om het wat dunner te maken. Hak de walnoten en de bieslook met een mes in kleine stukjes en voeg dit aan het smeersel toe. Maal er wat peper over en roer het goed door. Garneer met een walnoot en een paar stukjes bieslook.

Morgen gaat er weer een nieuw vakje van onze kalender open. De beurt is dan aan de gezonde kok.



4 opmerkingen:

  1. Wat lekker. Ik heb nog een pakje roomkaas liggen in de koelkast dus dat smeerseltje ga ik zeker maken vanmiddag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klink lekker. Ga ik ook binnenkort een keer maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lekker receptje en leuk om iets over je te lezen. Ik ben al jaren niet meer actief op het forum, maar na mijn diagnose heb ik er ontzettend veel aan gehad! Bedankt voor je inzet al die jaren <3
    groet, Linda

    BeantwoordenVerwijderen