donderdag 24 november 2016

Gestoofde bietjes




Vandaag maar eens een recept van een groentegerecht, gestoofde bietjes. Ik ben er altijd dol op geweest, mijn moeder stoofde ze eigenlijk net zoals ik nu nog doe en presenteerde daar dan wat mosterd bij die iedereen er naar believen bij kon nemen. Mijn schoonmoeder deed de mosterd al meteen tijdens het stoven bij de bietjes en dat doe ik tegenwoordig ook erg vaak. Uiteindelijk vinden T. en ik mosterd bij de bietjes allebei erg lekker en dan is dat wel zo gemakkelijk.
Vaak neem ik al kant en klaar gekookte bietjes maar als begin juli de zomerbietjes vers op de markt komen dan koop ik die. Even goed wassen en dan 20-25 minuten koken, buitenste vel eraf en dan zijn de bietjes klaar voor verdere verwerking. De winterbieten moeten veel langer koken, wel 2 uur, en daar heb ik nooit zo´n zin in.

Voor T. en mij samen heb ik het volgende gebruikt:

1 pakje gekookte bietjes van 500 gram
1 kleine ui
klein scheutje zonnebloemolie
scheutje kruidenazijn of gele azijn
1/2 schepje suiker
1/2-1 theelepel kruidnagelpoeder
1/2-1 theelepel gemalen laurierblad
1-2 theelepels mosterd (maar je kunt de mosterd dus ook apart serveren)

Pel en snipper de ui fijn. Doe wat olie in de pan en bak de uisnippers tot ze bruin beginnen te worden. Draai dan de pit uit. Schaaf de bietjes boven de pan in dunne plakjes. Doe nu de rest van de ingrediƫnten erbij en draai de pit weer aan. Roer alles goed door en laat het gerecht door en door warm worden.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten