vrijdag 24 maart 2017

Vegetarische eierragout (en natuurlijk ook glutenvrij)




Van de week hebben we eierragout gegeten. Een klassieker bij ons thuis, we aten het vroeger regelmatig want de kinderen waren er dol op en aangezien het niet duur is was het ook altijd een prima gerecht voor aan het eind van de maand. Tegenwoordig is dat laatste niet meer zo belangrijk maar zetten we het op tafel als we een dagje modern geen vlees eten. Want dat zit er niet in in eierragout. Eieren en groente in een dikke saus dat is het. Heel gemakkelijk om te maken en erg lekker. 
Deze keer heb ik gekozen voor wortel, erwten en champignons om erin te doen maar je kunt natuurlijk ook andere groente gebruiken. Kies voor groente die wat lichter verteerbaar is, zelf vind ik asperges of peultjes er ook erg lekker in maar dan wordt het wel meteen een stuk prijziger. T. doet de groente er overigens nooit in, die geeft ze erbij. Is ook erg lekker. Bovendien snijdt hij het ei niet in stukken zoals ik doe maar hij prakt ze grof. Hij houdt dan een ei achter voor de garnering, dat gaat in plakjes op het gerecht. 
Een goede ragout, het maakt niet uit welke soort, staat of valt met de bouillon die gebruikt wordt. In de ragout van vandaag heb ik groentebouillon gebruikt. Nu maak ik die meestal zelf in verband met de hoeveelheid zout die in die blokjes zit maar momenteel had ik die niet meer in de vriezer. Die moet binnenkort ontdooid en schoongemaakt worden en daarom eten we alleen nog maar dingen op en komt er even niets meer bij. Dus ik heb een half bouillonblok gebruikt en dat opgelost in 750 ml water. Om er meer smaak aan te krijgen heb ik er een paar eetlepels saladekruiden (gevriesdroogd van Lidl), versgemalen peper, nootmuskaat en een een geraspte tomaat (zonder schil) aan toegevoegd. Was zeer acceptabel voor een keer.
Ik kies ervoor om al maizena in de pan te doen en dan het vocht erbij. net zoals bij een roux. Je kunt ook eerst al het vocht in de pan doen en dan binden met aangelengde maizena tot de gewenste dikte. 

Onze zoon at mee en voor 4 personen (zoonlief kreeg nog een bakje meer voor thuis) heb ik het volgende gebruikt:

9 eieren
1 ui
1 winterpeen
diepvriesdoperwten (samen met de blokjes winterpeen had ik 350 gram)
250 gram champignons
1-2 theelepels citroensap
750 ml groentebouillon
250 ml melk
40-50 gram boter of margarine
1 theelepel mosterd
peper en nootmuskaat naar smaak
ca. 3 eetlepels maizena om te binden

Kook de eieren hard, laat ze schrikken onder koud water en pel ze. Snijd ze in stukken (of prak grof, zoals T. doet.) Pel en snipper de ui. Was de winterpeen en snijd in blokjes (formaat doperwt). Borstel de champignons, snijd ze in de helft doormidden en snijd die helften in plakjes.
Doe de boter of margarine in de pan en fruit hierin de ui. Voeg na een paar minuten de champignons toe en laat deze even meebakken.  Vervolgens kunnen de winterpeen en de doperwten erbij. Leg even een deksel op de pan en laat de groente in een paar minuten iets zachter worden. Voeg nu peper en nootmuskaat naar smaak toe en het citroensap. Doe de maizena erbij en roer het geheel goed door. Voeg dan de bouillon toe terwijl je blijft roeren. Dan kan de melk erbij net zoals de mosterd. Laat het even pruttelen. Proef de saus, en voeg naar smaak peper, nootmuskaat of mosterd toe. Mocht de saus te dun zijn bind dan nog met wat extra maizena (eerst even los roeren met wat water). Is de saus te dik doe er dan wat water of melk bij. Voeg de eieren toe en laat deze in de ragout warm worden.

Wij eten er altijd rijst bij. En ik vind het ook heerlijk om er wat kropsla bij te hebben. En mocht je een restje over hebben dan is het de dag erna heerlijk op een geroosterde boterham. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten