zaterdag 3 juli 2010

Koude schotel van aardappels, tonijn en groenten




De hele week is het al behoorlijk warm en daar kan ik eigenlijk helemaal niet goed tegen. En om met dit warme weer boven de hete pannen te hangen trekt me dan ook helemaal niet. Vandaar dat T. en ik maandag hebben afgesproken om de rest van de week alleen maar koude schotels te eten. Die bereid ik dan 's avonds al voor zodat ze lekker kunnen intrekken en ik overdag er eigenlijk niks meer aan hoef te doen dan misschien een beetje garnering. Goed, maandagavond ben ik dus maar begonnen om voor twee dagen een koude schotel op basis van aardappels te maken. Ik maak het met vis maar je kunt natuurlijk ook rundvlees gebruiken zoals mijn moeder vroeger vaak deed of zelfs boterhamworst aan kleine blokjes gesneden. Dat deed mijn schoonmoeder vroeger maar ik zou eerlijk gezegd niet weten of je nog wel boterhamworst in blik kan kopen of misschien in dikke plakken. En verder met groenten uit blik want dat is wel zo handig en ook prima te eten in zo een salade. OK, voor 4 grote eters heb je het volgende nodig:

750 gram geschilde aardappels in piepkleine blokjes gesneden
3 blikken gemengde groenten (ik had macedonische groenten maar je kunt ook potten/blikken van de losse afzonderlijke groenten gebruiken)
2 blikjes tonijn
6 augurken
een paar eetlepels zilveruitjes
dressing:
3 eetlepels mayonaise
2 eetlepels yoghurt
1 eetlepel tomatenketchup
1--2 eetlepels olie
1 eetlepel citroensap of azijn
peper uit de molen

Zet de aardappelblokjes op en laat ze heel kort koken. De blokjes mogen zeker niet te gaar worden want anders vallen ze uit elkaar. Hooguit een minuut of twee al is dat natuurlijk wel afhankelijk van hoe groot je de blokjes snijdt. Giet de aardappels af. Laat de blikjes vis en de groenten uitlekken en doe vis en groenten dan bij de aardappels. Snijd de augurken in zeer kleine blokjes en de zilveruitjes in kleine stukjes. Ook dit gaat weer bij de aardappels. Schep het dan voorzichtig om net zolang totdat alles goed gemengd is. Roer de ingredixebnten voor de dressing door elkaar. Proef of het goed van smaak is, voeg zonodig wat extra van de ingredixebnten toe. Doe het pas bij de salade als je er helemaal tevreden over bent. Ik doe dat meestal in gedeelten en dan kijk ik telkens of er nog wat dressing bij moet. Dit om te voorkomen dat het geheel te nat wordt. Roer het weer goed door en laat een nachtje intrekken.
De volgende dag kun je de salade naar wens verwerken. Schep hem op een schaal die bedekt is met gewassen slabladeren en garneer met partjes gekookt ei, tomaat, garnaaltjes, sardientjes of wat je maar wilt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten