zaterdag 10 december 2016

Glutenvrije tomatensaus op Italiaanse wijze






Vandaag heb ik weer een pan tomatensaus gemaakt. Dat doe ik zo eens in de zoveel tijd zodat ik weer een paar bakjes kan vullen en in de vriezer kan zetten. Altijd handig als je Bolognesesaus wilt klaarmaken of als basis voor een lekkere Italiaanse tomatensoep.
Ik maak de saus met verse tomaten maar als de tomaten nu erg duur zijn dan smokkel ik en giet ik er een pakje passata bij. Gewoon ongekruide gezeefde tomaten zijn dat, ik kies altijd een variƫteit met alleen tomaten en zout. Maar goed, dat zout vermijd ik dus liever en daarom gebruik ik meestal alleen verse tomaten.

Ik heb het volgende gebruikt:
1,5 kilo tomaten (of 1 kilo en een pakje passata)
1/2 winterpeen
2 uien
2 teentjes knoflook
1 steel bleekselderij
peper
basilicum
olijfolie

Was de tomaten en snijd ze in grote stukken, je hoeft de steelaanzet niet te verwijderen. Pel de uien en snijd ze in stukken, Ook de winterpeen en de bleekselderij moeten in grote stukken gesneden worden. Pel de teentjes knoflook en plet ze even met de platte kant van je mes.
Doe wat olijfolie in een hoge pan en fruit de uien even aan. Doe vervolgens de winterpeen en de bleekselderij erbij en laat even meebakken, Dan de rest erbij behalve de basilicum, goed roeren en op een zacht pitje laten sudderen met een deksel op de pan. Dat moet zeker een uur zo doorpruttelen en af en toe even doorgeroerd worden. Misschien moet er een scheutje water bij, dat hangt een beetje van de tomaten af. Op het laatst voeg je de basilicum toe en pureer je de saus met een staafmixer of blender.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten