vrijdag 7 april 2017

Risotto primavera oftewel voorjaarsrisotto



Voorjaarsrisotto, risotto primavera in het Italiaans. Ik had er al een tijdje zin in en zondag was het zover. En zoals elke keer heb ik me ook nu voorgenomen om het vaker te maken., Zo lekker, zo zacht en romig en eigenlijk is het helemaal niet zoveel werk.

T. en ik aten samen en voor ons tweeën heb ik het volgende gebruikt:

175 gram risottorijst
ca. 5 dl. groentebouillon
1 glas witte wijn (kan weggelaten worden, neem dan wat meer bouillon)
1 ui
1-2 teentjes knoflook
1 bosje groene asperges
2-3 handjes diepvries doperwten
2-3 handjes diepvries tuinbonen
oregano
paar klontjes boter
Parmezaanse kaas

Pel de ui en snipper hem fijn. Verwijder de houtige onderkanten van de asperges. Snijd de koppen van de asperges en houd deze apart. Snijd de aspergestelen in kleine stukjes. Fruit de ui en de stukjes aspergesteel in olijfolie totdat de stukjes zacht zijn. Voeg de knoflook toe. Maal er wat peper over. Voeg nu de rijst toe en roer goed totdat alle rijstkorrels met olie/boter in aanraking zijn geweest en mooi glanzen. Voeg nu telkens een beetje wijn toe en roer goed todat alle vocht is opgenomen. Herhaal dit tot alle wijn is gebruikt en begin dan aan de bouillon met saffraan. Telkens goed roeren, dat is eigenlijk een van de belangrijkste dingen van een goede risotto. Het kan zijn dat je aan de wijn en bouillon niet voldoende hebt, voeg dan telkens een beetje water toe. De risotto moet lekker smeuig worden. Op de verpakking van de rijst staat hoelang het duurt voordat het gaar is. Ik proef meestal na zo'n 20 tot 25 minuten. Als de rijst gaar is dan roer je er nog een paar kleine klontjes boter door en eventueel nog wat Parmezaanse kaas.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten